Serdecznie zapraszamy do udziału w cyklu 6 szkoleń – „Zastosowanie Darów Froebla w Dziecięcej Matematyce”, podczas których omówione zostaną wszystkie zagadnienia dotyczące rozwoju kompetencji matematycznych u dzieci.
Szkolenia podzielone są na 2 części – teoretyczną i praktyczną. Wszystkie moduły prowadzone są przez freblowskich edukatorów posiadających licencję Trenera Edukacji matematycznej z Darami Froebla. Rekomendujemy uczestnictwo we wszystkich modułach szkoleń. Dzięki temu Państwa placówka otrzymuje Certyfikat przeszkolenia kadry z zakresu Edukacji matematycznej z Darami Froebla.
Wymiar godzin: 4 godz. dydaktyczne/1 szkolenie
Tematy szkoleń - TUTAJ.
Program szkolenia:
1. Programowanie - czy jest się czego bać? Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z tematem.
2. Programowanie w odniesieniu do Podstawy Programowej.
3. Algorytm, sekwencja i Dary, czyli wydawanie poleceń krok po kroku.
4. Froeblowskie kodowanie - ćwiczenia praktyczne.
5. Gry logiczne i inne pojęcia związane z nauką programowania.
Cel: wskazanie praktycznych zastosować Darów Froebla w przygotowaniu dzieci do programowania w przedszkolu.
Opis szkolenia:
Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli edukacji przedszkolnej którzy wdrażają dzieci do nauki programowania. Przygotowanie do nauki programowania odbywać się będzie unplugged czyli bez użycia komputerów (prądu) z wykorzystaniem Darów Froebla. Programowanie - to praktyczna nauka logicznego myślenia, połączonego z kreatywną zabawą, rozwiązywaniem problemów i grami logicznymi.
Program szkolenia:
1. Programowanie - czy jest się czego bać? Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z tematem.
2. Programowanie w odniesieniu do Podstawy Programowej.
3. Algorytm, sekwencja i Dary, czyli wydawanie poleceń krok po kroku - przykłady zajęć dla klas oraz zajęć indywidualnych.
4. Freblowskie kodowanie - ćwiczenia praktyczne - zajęcia klasowe.
5. Gry logiczne i inne pojęcia związane z nauką programowania.
Cel: wskazanie praktycznych zastosować Darów Froebla w przygotowaniu dzieci do programowania w szkole.
Opis szkolenia:
Szkolenie przeznaczone dla nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, którzy wdrażają dzieci do nauki programowania. Przygotowanie do nauki programowania odbywać się będzie unplugged, czyli bez użycia komputerów (prądu) z wykorzystaniem Darów Froebla. Zdania zostały tak zaprojektowane, aby nauczyciel mógł jest przeprowadzić w klasie podczas zajęć.
Cel: Wskazanie praktycznych zastosowań Darów Froebla w przygotowaniu dzieci do programowania w przedszkolu i w szkole.
Program – edukacja przedszkolna/edukacja wczesnoszkolna
Moduł 1
1. Programowanie - czy jest się czego bać? Wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z tematem.
2. Programowanie w odniesieniu do Podstawy Programowej.
3. Jak zacząć? – porady i ćwiczenia.
4. Algorytm i sekwencja – czyli wydawanie instrukcji krok po kroku.
5. Przykłady freblowskiego kodowania.
Moduł 2
1. Czy można krócej? Pętle - jako dostrzeganie regularności i powtórzeń.
2. Trudne pojęcia stosowane w programowaniu, a wyjaśnione poprzez gry i ćwiczenia w praktycznym działaniu:
- dekompozycja - ćwiczenia
- instrukcja warunkowa - ćwiczenia
- zmienne – ćwiczenia
Moduł 3
1. Kreatywność, nowoczesna technologia i tradycyjne Dary Froebla
2. Jak zacząć? - kreatywne ćwiczenia
3. Gry i zadania logiczne z wykorzystaniem darów Froebla wdrażające do tworzenia strategii i umiejętności przydatnych w programowaniu.
4. I co dalej? - podobieństwa pomiędzy proponowanymi przez nas ćwiczeniami unplugged a aplikacjami on-line.
5. Dlaczego warto wdrażać naukę programowania z wykorzystaniem Darów Froebla?
Cele:
- zwrócenie uwagi na znaczenie prawidłowego rozwoju motoryki małej;
- uwrażliwienie na współczesne zagrożenia dla sprawności manualnych przedszkolaków;
- zaopatrzenie uczestników w wiedzę i umiejętności z zakresu realizowania zajęć i zabaw wspierających rozwój motoryki małej;
Program szkolenia:
1. Rozwój motoryki małej – prawidłowości, znaczenie.
2. Na co zwrócić uwagę – wskazania do podejmowania dodatkowych zajęć z zakresu rozwoju motoryki małej i sprawności manualnych.
3. Rodzaje ćwiczeń stosowanych w zajęciach stymulujących rozwój motoryki małej.
4. Praktyczne ćwiczenia z darami i innymi materiałami do wykorzystania na co dzień.
Cele:
- zwrócenie uwagi na znaczenie kontaktu z muzyką dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym;
- wskazanie różnorodnych metod i sposobów na realizowanie edukacji muzycznej w przedszkolu;
Program szkolenia:
1. Cele spotkań z muzyką, czyli co muzyka może dać dzieciom? Praktyczne sposoby osiągania celów – zabawy z darami.
2. Zabawy muzyczno-ruchowe według koncepcji Piotra Kai opracowane i realizowane w nurcie pedagogiki freblowskiej.
3. Muzyka dla każdego – zabawy z piosenkami, zabawy z muzyką klasyczną, zabawy z muzyką popularną, zabawy z odgłosami natury i rapowanie na dywanie, czyli recytacje rytmiczne przygotowujące dzieci do posługiwania się językiem ojczystym i obcym.
Opis szkolenia:
Podczas szkolenia uczestnicy zostają zapoznani z mechanizmami motywacji. Próbujemy wspólnie znaleźć odpowiedź na pytanie: Jak skutecznie motywować siebie do pracy, by nie dopadła mnie nuda i rutyna?
Program szkolenia:
- skuteczne techniki motywacji
- sposoby na zmotywowanie się do pracy
- magiczne zasady
- pokonanie wewnętrznego strażnika motywacji
1."Praktyczne wykorzystanie pedagogiki freblowskiej w edukacji przedszkolnej"
Cel: wskazanie praktycznych zastosowań pedagogiki Froebla w codziennej pracy w przedszkolu.
PROGRAM RAMOWY:
2. "Rozwijamy talenty przedszkolaków. Twórcze prace ręczne w oparciu o pedagogikę Froebla. Cz. 1,2"
Cel: Ukazanie różnych sposobów rozwijania zainteresowań i zdolności plastycznych dzieci.
PROGRAM RAMOWY:
3. "Zabawy językowe z darami F. Froebla – rozwijanie umiejętności komunikacyjnych"
Cel: Wskazanie praktycznych i łatwych sposobów do rozwijania kompetencji komunikacyjnych.
PROGRAM RAMOWY:
4. "Kształtowanie pojęć matematycznych z wykorzystaniem krótkich utworów literackich"
Cel: Rozwijanie intuicji matematycznej u dzieci.
PROGRAM RAMOWY:
5. "Teatrzyki z darami Froebla w edukacji językowej, matematycznej i przyrodniczej"
Cel: Poznanie nowego sposobu przedstawiania treści edukacyjnych.
PROGRAM RAMOWY:
PONADTO - NOWA OFERTA SZKOLEŃ 2018/201:
6) "Kreatywna matematyka - jak rozwijać potencjał matematyczny przedszkolaków"
Cel: Wzbogacenie repertuaru zabaw matematycznych – matematyka mimochodem.
PROGRAM RAMOWY:
7) "Jeden, dwa, trzy... liczysz Ty - froeblowskie zabawy matematyczne"
Cel: Budowanie podstawowych kompetencji matematycznych przez zabawę.
PROGRAM RAMOWY:
8) "Plany miesięczne i tygodniowe, tematy kompleksowe - skuteczne planowanie pracy wg programu Dar Zabawy"
Cel: Sprawne planowanie i dokumentowanie pracy.
PROGRAM RAMOWY:
9) "Spotkanie w kole - organizacja i propozycje zajęć (edukacja: matematyczna, językowa, społeczna, muzyczna, teatralna ruchowa. Sprawdzone pomysły na zebrania z rodzicami, współpracę i zajęcia otwarte"
Cel: Organizowanie i prezentowanie pracy grup freblowskich.
PROGRAM RAMOWY:
10) "Kula, sześcian, walec - jest tu nam wspaniale. Rozwijanie percepcji i wyobraźni przestrzennej z zastosowaniem podstawowych brył"
Cel: Poznawanie nowych zastosowań i zabaw z freblowskimi bryłami – rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
PROGRAM RAMOWY:
11) "Rozwiązywanie problemów matematycznych za pomocą darów Froebla"
Cel: Inspirowanie dzieci do zabaw badawczych, myślenia kreatywnego, dywergencyjnego. Jak otwierać dziecięce umysły?
POGRAM RAMOWY:
12) "Teatr jest w nas - teatrzyki stolikowe z darami Froebla. Inspiracje, warsztaty i scenariusze"
Cel: Rozbudzanie aktywności twórczej dzieci i nauczycieli.
PROGRAM RAMOWY:
13) "Każdy ma talent: warsztaty z freblowskich technik plastycznych, twórczych prac ręcznych"
Cel: Rozwijanie naturalnych predyspozycji twórczych. Budowanie pozytywnej samooceny.
PROGRAM RAMOWY:
14) "Nowa podstawa programowa w zabawach edukacyjnych z darami Froebla"
Cel: Poznanie sposobów na realizowanie nowych punktów Podstawy Programowej w pracach i zabawach z darami.
PROGRAM RAMOWY:
15) "Jak się bawić, by nie zabawiać - freblowskie aktywności dla każdego"
Cel: Projektowanie freblowskich zabaw.
PROGRAM RAMOWY:
16) "Spontaniczność w pracy nauczyciela szkolnego/przedszkolnego (w odniesieniu i do pracy z dziećmi i do relacji z rodzicami) - zajęcia prowadzone przez trenerów i aktorów teatralnych"
Cel: Radzenie sobie w sytuacjach nagłych, trudnych o niespodziewanych.
PROGRAM RAMOWY:
17) "Gry umysłowe - rozwijanie podzielności uwagi, koncentracji, zdolności intelektualnych - zajęcia prowadzone przez trenerów i aktorów teatralnych"
Cel: Planowanie aktywności rozwijających kompetencje poznawcze.
PROGRAM RAMOWY:
18) "Kreatywne współtworzenie - techniki pracy z grupą, nakierowane na współpracę i wspólny efekt - zajęcia prowadzone przez trenerów i aktorów teatralnych"
Cel: Skuteczne planowanie i realizowanie pracy z grupą i w grupach.
PROGRAM RAMOWY:
Wymiar godzin: 4 godz. dydaktyczne
Cel: Zajęcia umożliwią uczestnikom poznanie różnorodnych rozwiązań metodycznych i repertuarowych związanych z realizacją sytuacji edukacyjnych w ramach zajęć muzyczno-ruchowych organizowanych w przedszkolu w oparciu o myśl pedagogiczną Froebla.
Program ramowy:
Opis szkolenia:
W trakcie szkolenia nauczyciele są uczestnikami różnorodnych sytuacji edukacyjnych, w których poddają się zadaniom/ćwiczeniom muzycznym opracowanym w nurcie pedagogiki freblowskiej. Podczas warsztatu Autor prezentuje szereg nowatorskich form pracy z dzieckiem, zmierzających do wspierania poszczególnych form aktywności muzycznej dziecka poprzez działania oparte o myśl pedagogiczną Froebla. Autor ukazuje również współczesne spojrzenie nauczyciela muzyki na pedagogikę freblowską przez pryzmat różnorodnych własnych rozwiązań metodycznych z zakresu wychowania muzycznego w przedszkolu.
Prezentowane uczestnikom szkolenia często niekonwencjonalne formy prowadzenia zajęć z dziećmi są wynikiem wieloletniej praktyki Autora oraz jego pomysłów zawartych w różnych publikacjach dydaktycznych i metodycznych.
Jeśli potrzebujesz dodatkowych tematów szkoleń i warsztatów, napisz do nas.
W celu zamówienia szkolenia prosimy o kontakt:
Tel. 81 533 57 81/500 806 628
E-mail: szkolenia@froebel.pl