Zapraszamy do zapoznania się z materiałami dotyczącymi Monitoringu opanowania wybranych umiejętności końcowych z podstawy programowej. Na naszej stronie udostępniamy bezpłatnie fragment publikacji "Program wychowania przedszkolnego Dar Zabawy".
Arkusz Monitoring opanowania wybranych umiejętności końcowych z podstawy programowej - POBIERZ
Proponowany przez nas arkusz obserwacji – monitoringu opanowania wybranych umiejętności końcowych z podstawy programowej zbudowany został wokół czterech obszarów rozwoju uwzględnionych w najnowszej podstawie programowej wychowania przedszkolnego. W każdym obszarze wyszczególnione są najważniejsze cele – umiejętności do osiągnięcia przez dziecko, których poziom opanowania sprawdzić można za pomocą ujętych w tabeli zadań. Proponowany arkusz jest uniwersalnym schematem, z którego nauczyciel może wybrać najistotniejsze według niego sprawności do obserwowania. W zależności od wieku dzieci stopień trudności proponowanych zadań może ulegać modyfi kacji według pomysłu i intuicji nauczyciela.
Aby uzyskać optymalny obraz aktualnego poziomu rozwoju dziecka, obok zadań warto stosować obserwację dziecka w czasie zajęć kierowanych i niekierowanych w zakresie czterech obszarów:
• umiejętności społeczne i odporność emocjonalna;
• umiejętności matematyczne i gotowość do nauki czytania i pisania;
• sprawność motoryczna i koordynacja wzrokowo-ruchowa;
• samodzielność, w tym umiejętność wykonywania czynności samoobsługowych.